Financiële voordelen

Dat een elektrische auto bijdraagt aan het milieu geeft natuurlijk een goed gevoel. Dat het daarnaast ook nog eens geld scheelt, is dan helemaal mooi meegenomen. Elektrisch rijden heeft meerdere financiële voordelen.

Energiekosten

De goedkoopste manier om een elektrische auto op te laden is thuis aan een eigen laadpaal of regulier stopcontact. De kosten zijn dan gelijk aan het gebruik van elk ander elektrisch apparaat in huis: gemiddeld 23 cent per kilowattuur (kWh). Opladen bij een publieke laadpaal is iets duurder.

Het gebruik van een snellaadpaal langs de snelweg is verreweg het duurst. Als je met een middenklasse elektrische auto het vaakst thuis oplaadt, geregeld aan een publieke laadpaal en af en toe bij een snellaadpaal komen de elektriciteitskosten uit op zo’n 6,3 cent per kilometer. Voor een vergelijkbare auto op benzine of diesel komt dit uit op 10 cent per kilometer.

Onderhoud

Ook qua onderhoud is een elektrische auto een stuk voordeliger dan een auto met verbrandingsmotor. De motor van een elektrische auto telt een stuk minder draaiende delen. De kosten voor het verversen van de motorolie, vervangen van bougies of distributieriem spaart u uit.

Onderdelen die wel slijten en dus aan vervanging onderhevig zijn, zijn de banden en remmen. Echter, ook voor de remmen geldt dat deze in de regel op een elektrische auto langer meegaan. Een elektrische auto remt hoofdzakelijk af op de motor waarbij er ook nog energie wordt terug gewonnen naar het accupakket. Dubbele winst dus.

Fiscale voordelen

De Nederlandse overheid heeft verschillende regelingen in het leven geroepen om elektrisch rijden te stimuleren. Niet alleen voor zakelijke rijders, maar zeker ook voor particulieren zijn er fiscale voordelen:

  • Elektrische auto’s zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting. Deze vrijstelling geldt in elk geval tot en met 2024.
  • Bij de aanschaf van een elektrische auto hoeft er geen BPM betaald te worden. De BPM wordt bepaald aan de hand van de uitstoot van een auto. Een elektrische auto stoot geen CO2 uit en dus wordt er geen BPM geheven.
  • Speciaal voor particulieren is er een aanschafsubsidie. Deze ‘Subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (SEPP) geldt bij de aanschaf van zowel een nieuwe als gebruikte auto. Meer informatie over deze aanschafsubsidie kunt u lezen op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.
  • Ook op lokaal niveau kunt u vaak nog een beroep doen op tegemoetkomingen voor de aanschaf van een elektrische auto en/of laadpaal. Alle lokale regelingen staan op Nederland Elektrisch.
  • Zakelijke rijders profiteren van de lagere bijtelling van 12% op een elektrische auto (8% voor een auto van 2020) ten opzichte van 22% bijtelling op een auto met brandstofmotor.
  • Voor ondernemers zijn er ook binnen de Milieu-Investeringsaftrek (MIA) mogelijkheden om te investeren in elektrisch rijden.

Duurzaam rijden

Alle milieuvoordelen

Vrijblijvend adviesgesprek

Contact opnemen

Elektrische occasions

Aanbod gebruikte EV's

Bron: www.anwb.nl